wistjedatjes.punt.nl
Welkom
Beste bezoeker,
Dit weblog is gebaseerd op de "Wist-je-datjes" die ik eerder heb geschreven voor "De Posthoorn", het clubblad van JeugdFilatelie Nederland (JFN), dat is opgenomen in het Maandblad Filatelie.
De stukjes op dit weblog zijn echter meer uitgebreid door toevoeging van zowel aanvullende tekst als meerdere illustraties.  
Veel genoegen.
 
Toon Oomens,
jeugdleider Stamp Kids Club
 
 
=================


Wordt ook lid van de 
Super Postzegelclub
voor jeugdige verzamelaars.
Klik op het logo
hierboven !
 
================
 
 

!!!!!!! To all SPAMMERS !!!!!!!!
For this site all reactions have te be approved
before publication. 
You will NEVER see your input back!

So:

Don't waste your efforts and my valuable time.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

 

 
 
================
 
Ik ben tegen Zinloos Geweld!
 
===============
 
 
 
 
===============
 
 
 
 
Jeugdleider Toon








175 jaar Treinen
Wist je dat ?
 
 
In België rijden al 175 jaar treinen. In 1835 reed de eerste Belgische trein met de mooie naam "De Olifant" tussen Brussel en Mechelen. 
Nederland volgde vier jaar later. In 1839 reed "De Arend" van Amsterdam naar Haarlem.
Het ging toen nog niet zo hard als tegenwoordig: Over een traject van 16 kilometer deed de trein ruim 30 minuten. Maar het was wel een groot feest!
In België ligt nu 3518 km spoorlijn, in Nederland is dat 2809 km.
Het vervoer per spoor is dus nog steeds erg belangrijk, niet alleen voor personen maar zeker ook voor grondstoffen en producten.
Of zoals men vroeger wel zei: "Waar zouden wij zijn zonder de trein?"
 
 
In België is er de "Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)", die werkt in opdracht van de Belgische overheid.
Die maatschappij geeft ook veel postzegels uit. Ze staan in de Belgische catalogus onder Spoorwegzegels en Postpakketzegels. Ze zijn in feite bestemd voor het versturen van postpakketten via de trein. Maar ze worden ook gebruikt op de formulieren die bij het goederenvervoer per trein worden gebruikt.

Hieronder een aantal voorbeelden uit mijn album van de afgelopen jaren:
 

 
Ook zijn ze te koop voor verzamelaars. Het verzamelen van deze zegels, zeker als ze gebruikt zijn, is een ware specialiteit in de filatelie.
 
 
Ter gelegenheid van het 175-jarig bestaan van de Belgische Spoorwegen is op 10 mei 2010 bovenstaande postzegel uitgegeven door de Belgische Post. Op de zegel is bovenaan de Olifant te zien en aan de onderzijde de hogesnelheidstrein Thalys die het traject Amsterdam-Brussel-Parijs onderhoudt.
 

 
 
En dan naar de situatie in Nederland.
 
 
De stoomtrein "de Arend" (Postzegel nvph-325) reed in 1839 met een snelheid van 35 kilometer per uur. Sommige mensen vonden dat wel erg snel. Die waren gewend aan de trekschuit om over lange afstanden te reizen.
Er werden in hoog tempo nieuwe lijnen aangelegd, Van Haarlem naar Rotterdam, van Amsterdam naar Utrecht en nog meer.
Rond het jaar 1900 was de trein het belangrijkste vervoermiddel in Nederland.
De verbindingen tussen de steden werden steeds beter. En het reizen met de trein was prettig. Zo kon je gemakkelijk op familiebezoek in een ander deel van het land.
Ook voor de industrie was de trein een uitkomst. Er konden nu snel grondstoffen worden aangevoerd en de producten waren veel sneller bij de klanten. De trein heeft enorm geholpen om de industrie uit te breiden.

De Nederlandse Spoorwegen
Alle spoorlijnen waren steeds van allerlei verschillende bedrijven geweest.
In 1938 werden ze allemaal bij elkaar gebracht in één bedrijf, een bedrijf van de staat: de Nederlandse Spoorwegen.
 
 
Deze FDC nr 65 is uitgegeven in 1964, t.g.v. het 125-jarig bestaan van de spoorwegen in Nederland. We zien spoorwegbeveiliging op de ene zegel en een voor die tijd "moderne" electrische trein (nvph-818 en nvph-819)
 
 
Deze FDC nr 266 is uitgeven in 1989, t.g.v. het 150-jarig bestaan van de Nederlandse Spoorweg. Op de zegels (nvph-1430-1432) worden achtereenvolgens afgebeeld "Het Spoor", "Het Materieel", en "De reiziger".
 
In 1995 werd het bedrijf zelfstandig. Vanaf dat moment was de NS niet meer van de Nederlandse staat.
Toch bemoeit de regering zich nog steeds veel met de NS en alles wat ze doen. Zo moeten de treinen op tijd rijden en moet het spoor worden onderhouden en vernieuwd. En het treinkaartje mag niet te snel stijgen.
Daaraan kun je zien hoe belangrijk het spoor nog steeds is voor Nederland.

 


 

"Treinen op Postzegels" is een geliefd onderwerp om te verzamelen. Er zijn heel veel mooie zegels. Bijna alle landen met een spoorlijn hebben wel postzegels met treinen uitgegeven.
Enkele voorbeelden van websites over treinen op Internet:



Reacties

Commentaar
Jouw naam/bijnaam
Website url
E-mail
Je Punt profiel
Hou mij op de hoogte
Ik wil op de hoogte gehouden worden
Dit is een verplicht veld
Domeinregistratie en hosting via mijndomein.nl